W niniejszym artykule przedstawiamy zasady, na jakich firmy organizujące tzw. eventy z wykorzystaniem dmuchańców lub innych urządzeń zabawowo-rozrywkowych muszą stosować przepisy ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Firmy eventowe organizujące wydarzenia, takie jak urodziny, targi, turnieje, imprezy rodzinne czy plenerowe, w których uczestniczą małoletni korzystający odpłatnie lub nieodpłatnie z szerokiej gamy dmuchańców, trampolin, eurobungee, kul wodnych itp., są zobowiązane do wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich.
Jakie obowiązki powinien spełnić przedsiębiorca?
Wszyscy pracownicy zaangażowani w obsługę nadchodzącego eventu (jest to wydarzenie zamknięte, a zgodnie z regulaminem udział małoletnich wymaga zgody rodzica), zatrudnieni tymczasowo lub na stałe na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, muszą przedłożyć organizatorowi zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego. Dokument ten dotyczy przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub równoważnych przepisów prawa obcego (art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r.).
Zatem przedsiębiorca organizujący tzw. eventy z wykorzystaniem dmuchańców ma obowiązek wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich zgodnych z wymogami ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich
Zgodnie z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich dotyczy:
- organów zarządzających jednostkami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz innych placówek oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, resocjalizacyjnych, religijnych, artystycznych, medycznych, rekreacyjnych, sportowych lub związanych z rozwijaniem zainteresowań, do których uczęszczają lub w których przebywają małoletni;
- organizatorów działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich.
Ustawodawca w sposób szeroki określił katalog podmiotów mających obowiązek wprowadzenia standardów. Znajdują się w nim m.in. parki rozrywki, parki trampolin, aquaparki, sale zabaw, animatorzy czy szkółki narciarskie. Osoby pracujące w tych miejscach muszą dbać o bezpieczeństwo dzieci i reagować na wszelkie sytuacje zagrażające ich zdrowiu lub życiu.
W przypadku ujawnienia przemocy wobec dziecka podczas eventu, imprezy lub w sali zabaw, wdrożone standardy mają zapewnić właściwą reakcję pracowników.
Obowiązek branży rozrywkowej
Podmioty działające w szeroko pojętej branży rozrywkowej, której odbiorcami są małoletni, zgodnie z art. 22b pkt 2 w zw. z art. 22c ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r., mają obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.