W niniejszym artykule chcieliśmy odpowiedzieć na pytanie, czy modułowy plac zabaw o znacznych rozmiarach powierzchni kwadratowej, połączonego z gruntem za pomocą stalowych szpilek lub kotew, przeznaczony do zdemontowania i przeniesienia w inne miejsce w celach dalsze eksploatacji, po kilku lub kilkunastu tygodniach wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej? Czy tego typu dmuchaniec jest tymczasowym obiektem budowlanym, o jakim mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?
![]()
Zgodnie art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tymczasowym obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe.
Z interpretacji wynikającej z orzecznictwa sądów administracyjnych (zob. wyrok NSA z 26 kwietnia 2023 r., sygn. akt II OSK 1462/20) wynika, że w art. 3 pkt 5 ustawy Prawo budowalne zostały wyodrębnione dwa rodzaje tymczasowych obiektów budowlanych. Do pierwszej kategorii należą obiekty budowlane przeznaczone do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziane do przeniesienia w inne miejsce. Do drugiej kategorii należą obiekty budowlane niepołączony trwale z gruntem.
Oczywiście katalog tymczasowych obiektów budowlanych nie jest zamknięty i w każdej sprawie należy dokonać, mając na uwadze cechy danego obiektu, indywidualnej oceny, czy może on być zakwalifikowany jako tymczasowy obiekt budowlany.
W przypadku dmuchańców typu modułowe place zabaw, które mocowane są do podłoża za pomocą kotew, szpilek, należy przyjmować, że spełniają one kryterium tymczasowego obiektu budowlanego, jako nie związanego trwale z gruntem (zob. wyrok WSA w Białymstoku z 2 grudnia 2022 r., I SA/Bk 434/22). Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia. Wskazana regulacja prawna obejmuje zatem również cyrki wędrowne, których namioty spełniają warunki wskazane w przepisie tj. zaliczane są do tymczasowych obiektów budowlanych, przewidziane są do rozbiórki w terminie do 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy. Do zgłoszenia należy dołączyć stosowne pozwolenia, uzgodnienia i opinie (art. 30 ust. 2a ustawa Prawo budowlane).
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu dokumentów związanych z instalacją tego typu obiektów, skontaktuj się z nami. Specjaliści firmy Operat i Prawo sp. z o.o. chętnie pomogą w opracowaniu bezpiecznych i zgodnych z przepisami rozwiązań dla Twojej firmy.