Bezpieczeństwo na placu zabaw – zaufaj specjalistom
Poniżej uprzejmie przedstawiamy wszystkim zainteresowanym tematyką placów zabaw swoistego rodzaju kompendium traktujące o zagadnieniach dotyczących ogólnych wymagań bezpieczeństwa, jakie winny być przestrzegane na placach zabaw. Reguły te mają zastosowanie do wszystkich urządzeń znajdujących się na placach zabaw. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że dla poszczególnych urządzeń na placach zabaw (huśtawek, zjeżdżalni, karuzeli itd.) istnieją – poza przedstawionymi niżej – wiążące jeszcze inne wymogi bezpieczeństwa, które są określane przez treść normy.
Ogólne wymagania bezpieczeństwa na placach zabaw wynikające z z normy PN-EN 1176:
- Bezpieczeństwo urządzenia, które posiada kilka funkcji (np. kołysze się oraz obraca) powinno być sprawdzone pod kątem wymogów określonych dla wszystkich jego funkcji.
- Wielkość urządzeń oraz stopień trudności zabawy na nich powinny być dostosowane do wieku potencjalnych użytkowników.
- Ryzyko stwarzane przez urządzenia zawsze powinno być oczywiste.
- Woda (deszcz) nie powinna się zbierać na urządzeniach, chyba, że sprzęt został w tym celu zaprojektowany.
- Urządzenia powinny zapewniać dostęp osobom dorosłym.
- Sprzęt zamknięty (taki jak tunele) dłuższy niż 2 metry powinien zawsze posiadać dwa wejścia, aby umożliwić ucieczkę.
- Na placu powinna być tablica informacyjna zawierająca dane o nazwie osoby odpowiedzialnej za utrzymanie miejsca zabaw. Celowym jest, aby na takiej tablicy wskazać adres placu zabaw i numery do służb ratunkowych, zaś w pobliżu placu była budka telefoniczna, aby łatwiej można było wezwać pomoc.
- Na urządzeniach, które są zainstalowane w podłożu powinien być umieszczony przez producenta czytelny znak poziomu podstawowego. Wskazuje on wysokość, na jakiej montaż gwarantuje stabilność sprzętu (znak ten powinien być równy z nawierzchnią lub płaszczyzną zabawy). Oznaczenie to jest bardzo przydatne również do właściwego utrzymania nawierzchni sypkich oraz sprawdzenia, czy na skutek zużycia, urządzenia są nadal prawidłowo zamontowane.
- Urządzenia powinny być oznakowane nazwą i adresem producenta lub upoważnionego przedstawiciela, numerem kolejnym, pozwalającym na indywidualną identyfikację (metryczki urządzenia i roku produkcji) oraz numerem i datą normy, której wymogom odpowiadają (np. EN 1176-1: 2008).
Nasza firma pomaga właścicielom lub administratorom placów zabaw we wdrożeniu systemu zarządzania bezpieczeństwem na placu zabaw. We współpracy z Naszymi Klientami przygotowujemy dokumentację wdrożeniową dla placów zabaw.
Regulamin placu zabaw
Głównymi elementami takiego systemu powinny być wewnętrzne zasady utrzymania placu zabaw, takie jak czytelny i jasny Regulamin placu zabaw, Plan kontroli oraz Harmonogram konserwacji i napraw wraz z dołączonymi formularzami dotyczącymi działań podejmowanych na placu zabaw. Wszystko, co odnosi się do placu zabaw powinno być z kolei rejestrowane w Książce placu zabaw.
Przygotowujemy dla placów zabaw także plan kontroli, który jest niezwykle doniosłym elementem w przypadku wystąpienia wypadku, czy też innych zdarzeń niepożądanych w toku zabawy na placu zabaw. Dodatkowo przygotowujemy dla Naszych Klientów harmonogram konserwacji i napraw placu zabaw. Zakres dokumentu jest ściśle związany z czynnościami kontrolnymi i odnosi się do zapisów znajdujących się w planie kontroli i w odpowiednich formularzach. System zarządzania bezpieczeństwem na placu zabaw ustalany jest indywidualnie dla każdego placu zabaw.
Zapraszamy do współpracy.