Przegląd placu zabaw – zaufaj specjalistom od kontroli placów zabaw
Proponujemy Naszym Klientom obsługę w zakresie realizacji kontroli i przeglądów placów zabaw. Naszymi partnerami są zarówno indywidualni właściciele placów zabaw, jak i administratorzy, deweloperzy, spółdzielnie, gminy oraz inne podmioty, które w swoich zasobach posiadają place zabaw. W ramach Naszych usług podejmujemy się corocznej kontroli placu zabaw. Wskazana kontrola powinna być przeprowadzona z udziałem specjalistów, niezależnych od właściciela czy administratora terenu. W jej trakcie powinno być sprawdzone zużycie urządzeń, stan fundamentów, nawierzchni a także bezpieczeństwo sprzętów z uwagi na wykonane wcześniej naprawy.
Dbamy o to, aby Nasi Klienci mogli czuć się bezpieczenie, bowiem wiedza i doświadczenie rzeczoznawców technicznych urządzeń rozrywkowych w firmie OPERAT i PRAWO gwarantuje profesjonalną obsługę w materii placów zabaw. Dodatkowo w ramach czynności kontrolnych, realizujemy szkolenia dla administratorów placów zabaw, aby mogli realizować system wewnętrznego zarządzania placem zabaw.
Przeglądy placów zabaw i dostrzegane błędy.
Realizacja przeglądów placów zabaw kształtuje nasze doświadczenie jako rzeczoznawców technicznych urządzeń rozrywkowych. Nierzadko w toku wykonywania przeglądów, kontroli czy też świadczenia doradztwa w zakresie projektowania placu zabaw dostrzegamy szereg nieprawidłowości. Poniżej chcielibyśmy przedstawić Państwu otwarty katalog zjawisk, z jakimi się spotykamy w toku naszej pracy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do skorzystania z usług OPERAT i PRAWO, co pozwoli uniknąć poniższych błędów, do których zaliczamy:
- niewłaściwy montaż siedziska huśtawki, stwarzający ryzyko urwania liny lub zawiesia siedziska w trakcie jej eksploatacji;
- niezachowanie przy montażu wymaganych prześwitów pomiędzy ruchomymi elementami urządzeń i gruntem, co stwarzało ryzyko urazów głównie kończyn przy korzystaniu z urządzeń;
- nieprawidłowo spasowane elementy konstrukcji;
- wykonanie fundamentów urządzeń zbyt płytko pod powierzchnią podłoża amortyzującego i wystające ponad podłoże kotwy mocują- ce i fundamenty urządzeń, co stwarzało ryzyko urazu przy upadku na twarde elementy fundamentu lub kotwy albo potknięcia o nie;
- ukierunkowanie ślizgu zjeżdżalni na południe, co może powodować duże nagrzewanie w okresie wiosenno-letnim oraz grozić poparze- niem skóry użytkowników;
- montaż huśtawek wahadłowych lub zjazdów tyrolskich w środkowej części placu zabaw przy ciągach komunikacyjnych, co stwarzało ryzy- ko kolizji użytkowników;
- brak właściwej nawierzchni w strefach upadku z urządzeń (brak nawierzchni lub jej zbyt małą grubość);
- niezapewnienie wymaganej odległości pomiędzy zamontowanymi urządzeniami (tzw. stref bezpieczeństwa), co może skutkować koli- zjami i urazami podczas zabawy;
- wystające krawężniki o ostrych krawędziach, oddzielające nawierzch- nie piaskową i gruntową oraz różnice wysokości pomiędzy różnymi rodzajami nawierzchni, co stwarzało ryzyko potykania się i upadku dzieci;
- brak przytwierdzenia podestów do konstrukcji;
- wystające ponad lub pod powierzchnię podestów lub innych elementów konstrukcji śruby montażowe i ostre końcówki wkrętów oraz zastosowanie zacisków linowych posiadających niezabezpieczone ostre gwinty;
- nieprawidłowe zamontowanie lin w drewnianych elementach, umoż- liwiające ich przesuwanie, co stwarzało ryzyko urazów zmiażdżenia;
- lokalizację urządzeń siłowni plenerowej na terenie placu zabaw, pomimo iż urządzenia do ćwiczeń przeznaczone były dla dorosłych i młodzieży o wzroście powyżej 140 cm (łatwy do nich dostęp może doprowadzić do poważnych kontuzji i urazów u dzieci);
- niebezpieczne, ostre zakończenia w górnej części paneli ogrodzenia oraz wystające ostre końce śrub łączących panele;
- furtki otwierane na zewnątrz obiektu, co stwarzało ryzyko wbie- gnięcia dzieci na pobliski parking lub ulicę albo zbyt mały prześwit pomiędzy skrzydłem furtki i słupkiem stabilizującym, co stwarzało ryzyko zmiażdżenia palców dzieci;
- brak instrukcji użytkowania poszczególnych urządzeń do ćwiczeń na siłowni plenerowej.
Eksploatacja placu zabaw
Ważne, aby pamiętać iż plac zabaw tak jak każdy inny obiekt wymaga stałej dbałości, co niesie za sobą konieczność ponoszenia określonych kosztów, które roboczo możemy nazwać kosztami eksploatacyjnymi placu zabaw. Na koszty niezbędne przy zwykłym utrzymaniu placu zabaw składają się przede wszystkim wydatki z tytułu:
- pielęgnacji zieleni,
- wymiany piasku w piaskownicach,
- wywozu śmieci,
- corocznych kontroli podstawowych,
- zapewnienia odpowiedniego stanu nawierzchni – w zależności od rodzaju materiału, jakiego użyliśmy – przykładowo: corocznie ilość nawierzchni sypkiej zmniejsza się o ok. 10 proc.,
- częściowych napraw.
Warto wskazać, że niejednokrotnie koszty te ponoszą dobrowolnie członkowie lokalnych społeczności (rodzice, opiekunowie).
Dodatkowo warto zabezpieczyć „fundusz rezerwowy” w celu pokrywania kosztów, które nie pojawiają się co roku: odmalowanie metalowych części placu zabaw co 5-6 lat i wymiana urządzeń, nawierzchni oraz szkolenie personelu. Osoby zarządzające placami zabaw powinny także wykupić odpowiednie ubezpieczenie, stosownie do przepisów z zakresu odpowiedzialności cywilnej.
OPERAT i PRAWO jest firmą, która świadczy kompleksowe usługi w zakresie eksploatacji oraz zarządzania placami zabaw.